Nemcsak 70-es, 80-as években, de a mai generációk is úgy gondolják, hogy az angolszász nyelvterület, a brit és az Egyesült Államok együttesei és énekesei adták a popzene legjavát. Még ha nagyjából így is van, kissé igazságtalanul nem sok szó esik Európa sok más országából híressé vált előadókról, akik nélkül azoknak az évtizedeknek nem lett volna ugyanolyan „egzotikus íze”.
Scorpions
Ez az úttörő és sokoldalú német hard rock zenekar majdnem világhírnévre tette szert a 80-as évek elején és közepén, ikergitár felállással és erőteljes heavy metal hangzásával.
Az 1984-es Love at First Sting évtizedektől függetlenül jelentős hard rock albumként szerepel, amelyen számos felejthetetlen szám van, köztük is eltűnő a “Still Loving You” ballada és a középtempós gyöngyszem “Leaving You” – valamint a mindenütt jelen lévő, riff-legendás “Rock You Like a Hurricane”.
Alapvetően az amerikai rajongók nem tudtak betelni ezekkel a „teuton harcosokkal”. Hát még ha meghallgatjuk a “Wind Of Change”-t!
Golden Earring
A 80-as évek pop-rock pezsgése idején, ez a holland klasszikus rockegyüttes már régóta az európai rockélet veteránja volt, és Nagy-Britanniában és az USA-ban is nagy sikert aratott az 1974-es “Radar Love” címmel.
A rövid, de sikeres amerikai időszak után ínségesebb idők következtek: egészen 1982-es Twilight Zone-ig nem sikerült slágert írniuk. A Radar Love örök klasszikusának mintegy 200 feldolgozása ismert, mások mellett a U2, a White Lion, az REM és Bryan Adams is rögzítette a saját átköltését.
a-ha
A fényes szintetizátoros pop-klasszikus, a “Take on Me” 1985-ben Amerikában igazán feltűnést keltett, az emlékezetes videoklip egészen a Billboard poplistáinak első helyéig jutott. A dalt szállító norvég együttes megpróbálta fenntartani népszerűségét az Egyesült Államokban, de dalaik igazából Európa diszkóinak voltak állandó szereplői. Az 1985-ös Hunting High and Low az A-ha debütáló nagylemeze. Hatalmas kereskedelmi siker volt, tízmillió példányban kelt el világszerte. A dinamikus számaik mellett egy különleges hangulatúnak számító slágerük, a nagylemez címadó dala „Hunting High And Low” is emlékeztet. 1986-ban Grammy-díjra jelölték az együttest a legjobb új előadó kategóriában, így ők lettek az első norvég zenekar, amelyik jelölést kapott.
Falco
Ausztria legnagyobb rocksztárja puszta akaraterővel és játékos, kirobbanó rátartisággal érte el világszerte a sztárságot.
A “Der Kommissar” a 80-as évek eleji teuton rapot vezette be a változatos popzenei körforgásba, Falco pedig azon kevés európai művészek egyike volt, akinek elegendő befolyása és hajlandósága volt ahhoz, hogy amerikai slágereket kovácsoljon anyanyelvén. A Falco leghíresebb kompozíciója, a “Rock Me Amadeus” a művész legjobb tulajdonságát, a könnyed merészség érzését használta, hogy az Egyesült Államok első számú slágerévé vált.
Opus
Érdemes egy mondta erejéig megemlíteni a Graz-ban alakult popegyüttest, amely ha sokat nem is tett le az asztalra, de az 1985-ös “Live Is Life” című slágere még ma is feldobja a partik, diszkók, és a nyári szórakozóhelyek hangulatát.
Krokus
Ez a svájci heavy metal zenekar világszerte hatalmas sztárrá vált a 80-as évek közepén azzal, hogy egyedülálló, de tagadhatatlanul mainstream stílust hozott a hard rockba. A listán szereplő néhány másik előadóval együtt ez az egykori progresszív rock együttes úttörő szerepet játszott az úgynevezett power metal vagy Euro metal kategóriákban, amelyek a magas hangú, szárnyaló vokál és az epikus, kissé szimfonikus feldolgozások jellemeztek, mint például a “Screaming in the Night” című hard rock klasszikusban.
Nena
Noha sokan még mindig nincsenek tisztában a ténnyel, Nena Kerner német énekesnő valójában csak egy tagja volt annak a lenyűgöző zenekarnak, amely névrokonává vált. Ennek ellenére egyedül ő lett a 80-as évek nagy ikonja, akinek egyedülálló stílusérzéke és lenyűgöző szép megjelenése tökéletesen megfelelt az MTV növekvő népszerűségének. Az együttes legendás dallama, a “99 Luftballons” azonban nemcsak a 80-as évek popkultúrájának fontos relikviája. Időnként még ma is fel-felbukkan filmekben, facebookos mémekben. Egy érdekes epizód 2006-bó, amikor az amerikai VH1 Classic kábelcsatorna a Katrina hurrikán idején jótékonysági felhívásában lehetővé tette, hogy a legtöbbet adakozó által választott számot 1 órán keresztül, folyamatosan ismételve lejátsszák. A 35 000 dollárt adakozó győztes néző jóvoltából 1 teljes órán át Nena 99 Luftballons, illetve 99 Red Balloons című szerzeményét vetítették le. Ez 2006. március 26-án meg is történt.
The Sugarcubes
Ez az izlandi együttes, Bjork feltűnő megjelenésének és énekének vezetésével, arra vállalkozott, hogy az évtized végén friss, nagyon szükséges érdekességet ötvözött bele a 80-as évek zenéjébe. Végül is, addigra még az új hullám utáni furcsaságok is teljesen elhalványultak, és a New Kids on the Block lett a pop arany standardje. Ahogy ez a többiek nagy részénél, az ő sikereik is leáldoztak a 90-es évek elejére. Feloszlásuk után 2006 novemberében egy koncertre újra összeálltak Reykjavikban, debütáló szólólemezük, a “Birthday” 20 éves évfordulójára.
Europe
A mai 50-esek, 60 -asok biztosan észrevették ugye, hogy a tiszavirág életű pop-rock trendik mellett, egyre gyakrabban halljuk a fiatalok fülhallgatójában a „Final Coutdown”-t ??? Nem is kell rajta csodálkozni, hiszen a ma is aktív svéd zenekar, Joey Tempest jellegzetes hangjával, az igényes rockzene etalonja.
Jan Hammer
A listán szereplő magányos cseh muzsikus, filmzenei szakember, akinek emlékezetes dallamai felidézik a Miami Vice sorozatot. Furcsa módon Hammer korábban elég nagy jazz fúziós zenész volt, mielőtt a sztárságra adta a fejét. A Miami Vice 90 epizódjának zenéje mellett 14 nagyfilm kísérőzenéinek a komponistája is.